chirurg ortopeda wrocław prywatnie

Wątrobowa choroba żył wrotnych jest poważną konsekwencją chemioterapii lub radioterapii wysokodawkowej połączonej z przeszczepem szpiku kostnego w przypadku nowotworu; występuje u 15 do 50 procent pacjentów, a śmiertelność wynosi do 50 procent 1-7. Zespół zwykle rozwija się od jednego do trzech tygodni po przeszczepieniu i charakteryzuje się nagłym przybieraniu na wadze, powiększeniem wątroby, wodobrzuszem i hiperbilirubinemią7; może również rozwijać się encefalopatia wątrobowa. Podobnie, powikłania płucne przeszczepu szpiku kostnego są głównym źródłem zachorowalności, występującym u 40 do 60% pacjentów8. Niezakaźne powikłania płucne (idiopatyczne śródmiąższowe zapalenie płuc) występują u 10 do 25 procent osób po przeszczepieniu szpiku kostnego8. Zespół ten charakteryzuje się dusznością, gorączką i niedotlenieniem, z lub bez rozległych nacieków śródmiąższowych na radiografii klatki piersiowej. Występuje 40 do 75 dni po transplantacji; wskaźniki umieralności są wysokie. Zarówno chemioterapia, jak i radioterapia zastosowane w schematach kondycjonowania są związane z rozwojem uszkodzenia wątroby i płuc po przeszczepieniu szpiku 18,9.
Zwłóknienie jest istotną cechą zarówno w płucach, jak i wątrobie u pacjentów z tymi powikłaniami10,11. Ostatnio podjęto wysiłki w celu wyjaśnienia mechanizmów molekularnych tych reakcji włóknienia. Transformujący czynnik wzrostu . (TGF.) stymuluje fibroblasty do migracji do miejsca uszkodzenia, proliferacji i produkcji kolagenu; Hamuje również degradację kolagenu12. Zatem odgrywa ważną rolę w normalnym gojeniu ran13,14, jak również w nieprawidłowej fibrogenezie. TGF. jest zaangażowany w przyczynę przewlekłego zwłóknienia płuc u szczurów i myszy eksponowanych na bleomycynę lub cyklofosfamid 15-20 oraz na rozwój zwłóknienia wątroby u szczurów wystawionych na działanie promieniowania21 lub tetrachlorku węgla 22, 23. TGF. może również odgrywać rolę w zwłóknionych chorobach wątroby i płuc u ludzi, 24-27, takich jak przewlekłe zapalenie wątroby, 28 idiopatyczne zwłóknienie płuc, 29,30 i stwardnienie układowe31-33. Hamowanie aktywności TGF. może zapobiegać rozwojowi przewlekłego zapalenia wątroby, 28 ostrych mezangialnych proliferacyjnych kłębuszkowych zapaleń nerek, 34 i marszowym wpływom tetrachlorku węgla, 35 dostarczając dalszych dowodów na rolę TGF. w tych stanach zwłóknieniowych.
Ponieważ poziom ekspresji genu dla TGF.1 jest podwyższony zarówno u zwierząt, jak i u ludzi ze zwłóknioną chorobą wątroby lub płuc, 28, 30 postulowaliśmy, że wzrost uwalniania i aktywacji TGF.1 w tkance włóknistej również spowoduje wzrost poziom krążący tego czynnika wzrostu. Możliwe jest zastosowanie stężenia białka TGF. w osoczu mierzonego przed podaniem chemioterapii w dużych dawkach w celu identyfikacji pacjentów najbardziej podatnych na rozwój uszkodzenia płuc lub wątroby po transplantacji szpiku kostnego.
Pacjenci
Rysunek 1. Rysunek 1. Protokół leczenia i pobieranie próbek osocza u 102 kobiet z rakiem piersi. AFM oznacza schemat doksorubicyny (Adriamycin), fluorouracyl i metotreksat; CAF, schemat cyklofosfamidu, doksorubicyny i fluorouracylu; oraz chemioterapię o wysokiej dawce, schemat cyklofosfamidu, karmustyny i cisplatyny
[hasła pokrewne: przeglądarka skierowan, przeglądarka skierowań na leczenie uzdrowiskowe, przeglądarka skierowań ]

0 thoughts on “chirurg ortopeda wrocław prywatnie”