Choroba afektywna dwubiegunowa w późniejszym życiu

Starsi dorośli z zaburzeniem dwubiegunowym stanowią rosnącą populację osób z poważną chorobą psychiczną i znaczną potrzebą leczenia. W ciągu ostatnich kilku lat stajemy się coraz bardziej świadomi, że pogląd, że zaburzenia dwubiegunowe w późnym życiu wypala się lub rozwiązuje przez okres kilkudziesięciu lat, jest mitem. Przeciwnie, geriatryczne zaburzenie afektywne dwubiegunowe wiąże się ze znaczną chorobowością i śmiertelnością oraz słabymi wynikami psychospołecznymi. Ponieważ populacja w ogóle – a w szczególności w krajach uprzemysłowionych – w wieku i jako nasze umiejętności rozpoznawania i leczenia zaburzeń afektywnych dwubiegunowych wzrasta, wyzwanie związane z zarządzaniem zaburzeniami maniakalno-depresyjnymi u osób starszych staje się palącym problemem. Dlatego ta wspaniała książka jest tak aktualna i aktualna. Redaktorom udało się zgromadzić grupę wybitnych psychiatrów, gerontologów i ekspertów ds. Zdrowia publicznego, którzy dokładnie podsumowują obecną wiedzę i niespełnione potrzeby w zakresie zaburzeń afektywnych dwubiegunowych u starszych pacjentów. Książka potwierdza liczne wyzwania, które, jeśli zostaną rozwiązane, zapewni optymalne wyniki dla osób starszych z zaburzeniem dwubiegunowym. 13 rozdziałów jest podzielonych na cztery części, choć nie jest jasne, dlaczego nie zostały podzielone na dwie części – jedną dotyczącą oceny, a drugą dotyczącą leczenia. Pierwsza część książki zawiera trzy rozdziały. W pierwszym rozdziale redaktorzy książki, Martha Sajatovic i Frederic C. Blow, wyjaśniają zmiany w schemacie diagnozy w ciągu życia, rozróżnienie pomiędzy wczesnym i późnym początkiem choroby oraz zmiany w cechach klinicznych, które są związane ze starzeniem. Rozdział 2 Roberta C. Younga, Katherine Peasley-Miklus i Herberta C. Schulberga dotyczy skal oceny i oceny oraz ich zastosowania u starszych pacjentów. Należy zauważyć, że Young jest pierwszym autorem przełomowej publikacji o najbardziej udanej skali, jaką mamy dla oceny manii. Rozdział 3 obejmuje kompleksową ocenę osób z zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym w środowisku instytucjonalnym i popiera wykorzystanie baterii instrumentów do oceny geriatrycznej, które zostały wybrane przez międzynarodową współpracę badawczą.
Część II książki dotyczy leczenia i obejmuje rozdziały dotyczące leczenia późnego zaburzenia dwubiegunowego i wtórnej manii; terapie biologiczne, w tym stabilizatory nastroju, leki przeciwpsychotyczne, leki przeciwdepresyjne i terapia elektrowstrząsami; interwencje psychospołeczne (jak opisano w sugestywnym podtytule rozdziału 6, Nawigacja Terra Incognita ); i przestrzeganie leczenia, poważny problem ze starszymi pacjentami. Część III powraca do epidemiologii i obejmuje dyskusje na temat złożoności zaburzeń afektywnych dwubiegunowych w późniejszym życiu ze względu na warunki współistnienia, które są spowodowane stanami somatycznymi i nadużywaniem substancji. Kwestia współwystępujących schorzeń jest krytyczna, a Helen C. Kales w swoim rozdziale na ten temat obejmuje całą gamę schorzeń, które często występują u osób starszych z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi, w tym z cukrzycą, chorobami sercowo-naczyniowymi i demencją. Omawia również ich implikacje dla farmakoterapii, w tym krótkie omówienie interakcji lekowych. Ostatni rozdział w części III dotyczy aspektów kulturowych diagnozy i leczenia zaburzeń afektywnych dwubiegunowych, z niewielkim naciskiem na starzenie Trzy rozdziały w części IV poświęcone są specjalistycznej opiece, jakości opieki, medycynie opartej na faktach oraz kwestiom etycznym w badaniach nad zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi. Głównym problemem omówionym w tej sekcji jest wykluczenie osób starszych z badań klinicznych.
Choroba afektywna dwubiegunowa była zaniedbanym obszarem badań przez wiele dziesięcioleci. Indywidualne cechy i potrzeby pacjentów cierpiących na zaburzenia afektywne dwubiegunowe przez całe ich życie są nadal niedostatecznie zbadane i słabo poznane. Więcej pytań niż odpowiedzi znajdują się w tej książce, ale odzwierciedla to obecny stan pola. Pozostaje nam jednak nadzieja, że w najbliższych latach wiele kwestii zostanie skutecznie rozwiązanych przez redaktorów i autorów tej książki oraz przez innych członków społeczności naukowej, którzy mają teraz szansę stać się bardziej świadomymi tego wielkiego codziennego wyzwania. postępowania w chorobie afektywnej dwubiegunowej u osób starszych.
Dr Eduard Vieta, Ph.D.
Szpital Kliniczny Uniwersytetu w Barcelonie, 08036 Barcelona, Hiszpania
ub.es
[hasła pokrewne: internista pruszków, przeglądarka skierowań na leczenie uzdrowiskowe, ziemia okrzemkowa allegro ]