Wynik ten był prawdopodobnie wynikiem stabilizacji istniejącej płytki i spowolnienia progresji choroby wieńcowej. 12-14 Niedawne niekontrolowane badanie agresywnego obniżania poziomu cholesterolu sugerowało, że w ciągu 2 lat taki schemat może prowadzić do regresji miażdżycy. 15 Można sobie wyobrazić, że mniej intensywny reżim w dłuższym okresie czasu może przynieść podobną korzyść i że niektórzy uczestnicy mogą mieć regresję. Jednak główna korzyść jest najprawdopodobniej spowodowana spowolnieniem postępu choroby. Wystąpił niewielki (około 4%) nadmiar uczestników grupy pierwotnie przydzielonej do prawastatyny, którzy byli leczeni statyną w ciągu pierwszych 5 lat po zakończeniu badania, w porównaniu z tymi, którzy zostali przydzieleni do grupy placebo, prawdopodobnie z powodu niewielka preferencja dla kontynuowania aktywnego leczenia w grupie prawastatyny po ujawnieniu przypisanego leczenia. Nie wierzymy, że ta niewielka różnica może wyjaśnić zaobserwowane wyniki. Pięć lat po badaniu, około 37% uczestników w obu grupach przyjmowało statyny, prawdopodobnie zmniejszając możliwość wykazania ciągłych korzyści w odniesieniu do pierwotnego przypisania grupy. Wyniki sugerują, że dalsze leczenie powyżej 5 lat może być korzystne. Jednak wielkość takiej dodatkowej korzyści jest niejasna.
W 1997 r. Przeprowadzono analizę opłacalności, aby oszacować koszt roczny życia uzyskany w ciągu 5 lat leczenia statynami jako profilaktykę pierwotną na podstawie danych z naszego badania16. Jednak analiza ta nie obejmowała stałej korzyści w odniesieniu do zapobieganie nieinfekcyjnym zdarzeniom wieńcowym po ukończeniu 5 lat leczenia. Korzystając z dodatkowych danych opisanych tutaj, stwierdziliśmy, że całkowite bezwzględne zmniejszenie ryzyka o 5,3% dla wyniku śmierci lub hospitalizacji z powodu choroby wieńcowej serca, powoduje konieczność rozpoczęcia leczenia tylko 19 pacjentów przez średnio 5 lat aby zapobiec jednemu takiemu pierwszemu zdarzeniu w ciągu 15 lat. Trwają prace nad zmienioną analizą opłacalności.
Zaobserwowaliśmy tendencję do zmniejszenia ryzyka wystąpienia udaru w okresie 15 lat (od 6,8% w grupie pierwotnie przypisanej do grupy placebo do 5,9% w grupie pierwotnie przypisanej do prawastatyny). Jest to ten sam względny efekt, jaki wykazano w niedawnej metaanalizie prób statynowych17. Dlatego jest możliwe, że brak wykazania istotnego zmniejszenia ryzyka udaru wynikał z niewystarczającej mocy statystycznej. Silny trend w kierunku zmniejszenia udarów niestanowiących śladów był częściowo kompensowany wzrostem liczby uderzeń śmiertelnych. Pomimo dostarczenia przekonujących dowodów na to, że statyny zapobiegają udarom niezakończonym zgonem, metaanaliza nie wykazała istotnego zmniejszenia śmiertelności z powodu udaru (współczynnik ryzyka 0,91; 95% CI, 0,74 do 1,11) .17
Wyniki dotyczące umieralności z przyczyn bezobjawowych, umieralności z powodu raka i wszystkich incydentów nowotworowych sugerują brak dowodów na długoterminową szkodę dla pacjentów przyjmujących prawastatynę. Jedynym wynikiem raka, który wystąpił ze znacznie większą częstością w grupie otrzymującej prawastatynę niż w grupie placebo, był rak prostaty
[hasła pokrewne: hipotermia tekst, przeglądarka skierowań na leczenie uzdrowiskowe, szpic miniaturowy allegro ]

0 thoughts on “Długoterminowe działania następcze Badania Zapobiegania Wieńcowego w Szkocji ad 6”