Etanercept Zwezenie w reumatoidalnym zapaleniu stawów

Badanie Emery i wsp. (Wydanie 6 listopada) narusza zalecenia, aby nie stosować środków biologicznych jako leczenia pierwszego rzutu w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów. Ponadto w badaniu wykorzystano stronnicze grupy kontrolne (metotreksat w monoterapii i placebo) i nie porównano leczenia skojarzonego (etanercept i metotreksat) ze zrównoważoną kombinacją modyfikujących przebieg choroby leków przeciwreumatycznych (DMARD). Kilka badań wykazało, że taka kombinacja jest tak samo skuteczna jak leczenie biologiczne, szczególnie w połączeniu z krótkim początkowym przebiegiem glikokortykosteroidów.2-4 Ze względu na brak porównania z terapią skojarzoną DMARD, wnioski z badania są niewłaściwie tendencyjne na korzyść etanerceptu. Prawidłowy algorytm pierwszego rzutu w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów obejmuje monoterapię DMARD i terapię skojarzoną. Środki biologiczne należy rezerwować jako terapię drugiego rzutu u pacjentów z reumatoidaln ym zapaleniem stawów, którzy mają niewystarczającą odpowiedź na leczenie skojarzone DMARD. Niels Graudal, MD, DMSc. Szpital Uniwersytecki w Kopenhadze, Kopenhaga, Dania dk Gesche Jürgens, MD, Ph.D. Szpital Uniwersytecki Bispebjerg, Kopenhaga, Dania Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 4 Referencje1. Emery P, Hammoudeh M, FitzGerald O, i in. Trwała remisja ze zmniejszeniem etanerceptu we wczesnym reumatoidalnym zapaleniu stawów. N Engl J Med 2014; 371: 1781-1792 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 2. Goekoop-Ruiterman YP, de Vries-Bouwstra JK, Allaart CF, i in. Wyniki kliniczne i radiologiczne czterech różnych strategii leczenia u pacjentów z wczesnym reumatoidalnym zapaleniem stawów (badanie BeSt): randomizowane, kontrolowane badanie. Arthritis Rheum 2005; 52: 3381-3390 Crossref Web of Science Medline 3. Graudal N, Jurgens G. Podobny wpływ leków przeciwreumatycznych modyfikujących przeb ieg choroby, glikokortykosteroidów i leków biologicznych na postęp radiologiczny w reumatoidalnym zapaleniu stawów: metaanaliza 70 randomizowanych badań kontrolowanych placebo lub kontrolowanych lekami, w tym porównania 112. Arthritis Rheum 2010; 62: 2852-2863 Crossref Web of Science Medline 4. Graudal N, Hubeck-Graudal T, Tarp S, Christensen R, Jurgens G. Wpływ terapii skojarzonej na zniszczenie stawów w reumatoidalnym zapaleniu stawów: metaanaliza sieciowa w randomizowanych kontrolowanych badaniach klinicznych. PLoS One 2014; 9: e106408-e106408 Crossref Web of Science Medline Odpowiedź Autorzy odpowiadają: Graudal i Jürgens twierdzą, że nasze badania są sprzeczne z zaleceniami, aby nie stosować środków biologicznych jako terapii pierwszego rzutu w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów. Zalecenia Ligi Europejskiej przeciwko reumatyzmowi (EULAR) w 2010 r.1, kiedy rozpoczęto badanie, stwierdziły, że środki biologiczne mogą być stosowane jako pierwsze w przypadku ciężkiej choroby. W 2013 r. Zalecenia2 zostały zmodyfikowane (a nie jednogłośną decyzją), aby zasugerować, że konwencjonalne syntetyczne DMARD należy stosować jako pierwsze. Graudal i Jürgens również wskazują, że porównanie z monoterapią metotreksatem, a nie z połączonymi DMARDs, wpłynęło na wyniki badania. Jednak zalecenia EULAR z 2013 r. Nie potwierdzają początkowej potrójnej terapii, ale sugerują początkową monoterapię metotreksatem, aczkolwiek z dodatkiem glukokortykoidów. Zalecenia (które nie są bezwzględnymi regułami) opierają się głównie na wynikach klinicznych. Wykazano, że indukcja remisji po roku leczenia biologicznego i metotreksatu przynosi znaczne korzyści 8 lat później.3 Paul Emery, FRCP University of Leeds, Leeds, Wielka Brytania str. ac.uk Mohammed Hammoudeh, MD Hamad Medical, Doha, Katar Bernard Combe, MD, Ph.D. Hôpital Lapeyronie, Montpellier, Francja Od czasu publikacji artykułu autorzy nie zgłasz ają żadnego potencjalnego konfliktu interesów. 3 Referencje1. Smolen JS, Landewe R, Breedveld FC, et al. Zalecenia EULAR dotyczące leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów za pomocą syntetycznych i biologicznych leków przeciwreumatycznych modyfikujących przebieg choroby. Ann Rheum Dis 2010; 69: 964-975 [Erratum, Ann Rheum Dis 2011; 70: 1519.] Crossref Web of Science Medline 2. Smolen JS, Landewe R, Breedveld FC, i in. Zalecenia EULAR dotyczące postępowania z reumatoidalnym zapaleniem stawów za pomocą syntetycznych i biologicznych leków przeciwreumatycznych modyfikujących przebieg choroby: Aktualizacja z 2013 r. Ann Rheum Dis 2014; 73: 492-509 Crossref Web of Science Medline 3. Bejarano V, Conaghan PG, Quinn MA, Saleem B, Emery P. Korzyści 8 lat po reżimie indukcji remisji z kombinacją infliksymabu i metotreksatu we wczesnym reumatoidalnym zapaleniu stawów. Rheumatology (Oxford) 2010; 49: 1971-1974 Crossref Web of Science Medline [patrz też: psycholog sportu, Implanty Stomatologiczne, dermatologia estetyczna ]

[przypisy: leki od a do z, echo serca poznań, internista pruszków ]

0 thoughts on “Etanercept Zwezenie w reumatoidalnym zapaleniu stawów”

1. [..] odnosnik do informacji w naukowej publikacji odnosnie: wrocław catering dietetyczny[…]