Skip to content

Ludzkie zachowanie, nauka i rozwijający się mózg: typowy rozwój Ludzkie zachowanie, nauka i rozwijający się mózg: nietypowy rozwój

2 miesiące ago

513 words

Pojęcie, że funkcje emocjonalne, poznawcze, czuciowe i motoryczne znajdują się w mózgu, pochodzi z czasów starożytnych. Dopiero w połowie XIX wieku wykazano, że specyficzne funkcje w ludzkim mózgu zostały wykazane, gdy stwierdzono spójne zmiany w mózgach pacjentów z deficytem określonych zdolności neurologicznych. W większości przypadków zmiany były wynikiem chorób naczyń mózgowych, wypadków, gwałtownych przestępstw lub wojen, a więc badani pacjenci byli głównie dorośli. W pierwszej połowie XX wieku pobudzenie korowe u pacjentów obudzonych podczas neurochirurgii przyczyniło się do naszej wiedzy na temat lokalizacji mózgu. W drugiej połowie XX wieku opracowano techniki nieinwazyjne, które umożliwiły podjęcie badań nad zdrowymi dorosłymi oraz kontrolnymi i klinicznymi populacjami dzieci. Te nowe narzędzia obejmowały analizę spektrum elektroencefalogramów oraz badanie potencjałów związanych z wydarzeniami, które są zmianami w elektrycznej aktywności mózgu, które mogą być rejestrowane i czasowo skorelowane z reakcjami na bodźce środowiskowe lub z zadaniami poznawczymi. Inny zestaw narzędzi umożliwił wykonanie szczegółowych zdjęć z nieuszkodzonego żywego mózgu. Obrazy mogą być strukturalne (tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny) lub funkcjonalne (funkcjonalne rezonans magnetyczny, tomografia emisyjna pozytronowa, tomografia komputerowa emitująca pojedynczy foton), z lub bez podawania środków kontrastujących lub markerów, które wiążą się z określonym mózgiem Struktury. Jeszcze nowsze techniki, takie jak magnetoencefalografia i magnetyczna stymulacja mózgu, zostały dodane do dostępnych narzędzi.
Confocal Micrograph of Purkinje Cell in Móżdżek. Komórki te, pokazane na czerwono, biorą udział w integracji informacji motorycznych i czuciowych w precyzyjnej koordynacji ruchów i pomagają w uczeniu się umiejętności fizycznych.
Od Ludovica Collina / Wellcome Images.

Pierwszy z dwóch tomów wielorakich, Human Behavior, Learning i the Developing Brain: Typical Development, poświęcony jest badaniom dzieci z typowym rozwojem. Badania te wykorzystują nowe elektrofizjologiczne i anatomiczne i funkcjonalne narzędzia obrazowania, a także inne techniki nieinwazyjne. Pierwsza trzecia książki zawiera omówienie podstawowych zagadnień związanych z neuronauką i teoriami rozwoju człowieka, rozwoju podłużnego ludzkiego mózgu i rozwoju różnic w funkcjonowaniu półkul mózgowych. Jeden rozdział poświęcony jest omówieniu sposobów, w jakie te wyniki badań mogą mieć znaczenie dla edukacji, chociaż autor jest w swoich wnioskach o użyteczności danych w tej chwili strzeżony.
Pozostałe dwie części książki to dyskusje na temat rozwoju mózgu u niemowląt i małych dzieci oraz u dzieci w wieku szkolnym i nastolatków. Obszary funkcji mózgu, które są podkreślane w tych rozdziałach, to temperament, emocje, zachowanie, pamięć oraz język i czytanie. Wszystkie rozdziały są dogłębnymi przeglądami literatury, ale różnią się nieco tym, ile informacji pochodzi z własnych badań autorów. Rozdziały są bogate w treść i dobrze zorganizowane, ale są to głównie odrębne podmioty, które tylko sporadycznie zawierają odnośniki do innych rozdziałów.
Drugi tom: Ludzkie zachowanie, nauka i rozwijający się mózg: nietypowy rozwój, koncentruje się na dzieciach z nietypowym rozwojem
[hasła pokrewne: ginekolog na nfz wrocław, ziemia okrzemkowa allegro, kardiolog ciechanów ]

0 thoughts on “Ludzkie zachowanie, nauka i rozwijający się mózg: typowy rozwój Ludzkie zachowanie, nauka i rozwijający się mózg: nietypowy rozwój”