Odsetek kobiet leczonych przez drugie miejscowe wycięcie był podobny niezależnie od tego, czy drugie guzy były nieinwazyjne czy inwazyjne (43,8%). Dwadzieścia osiem kobiet, które otrzymały radioterapię w celu leczenia pierwotnych guzów, miało drugie guzy w piersiach ipsilateralnych. Dziesięciu z 20, którzy mieli nieinwazyjne nowotwory (50 procent), leczono lumpektomią, a 10 miało mastektomię. Wszystkie osiem kobiet, których drugie guzy były inwazyjne, miało mastektomię. Sześć z 54 kobiet w obu grupach, których drugie nowotwory były leczone za pomocą mastektomii, miało profilaktyczną mastektomię przeciwległej piersi. Regionalne i odległe pierwsze wydarzenia
Niewiele regionalnych i odległych zdarzeń miało miejsce jako pierwsze zdarzenie w każdej z grup leczenia (Tabela 3). Trzy kobiety miały regionalne przerzuty. U dwóch kobiet, u których rak przewodowy in situ wykryto w wyniku mikrozwapnień na mammogramie i które leczono za pomocą lumpektomii i radioterapii, następowało następnie przerzuty do węzła po drugiej stronie (jedno po 15 miesiącach i jedno po 7 miesiącach) bez oznak choroby w piersiach. Trzecia kobieta leczona samą lumpektomią również miała raka przewodowego in situ, który został wykryty w wyniku mikrozwapnień; miała przerzuty w węzłach 5 i pół roku później.
Dwie kobiety miały odległego przerzutowego raka piersi. W jednym z nich, leczonym jedynie przez lumpektomię, stwierdzono, że rak piersi miał przerzuty do kości udowej, bez objawów choroby w klatce piersiowej osiem miesięcy później. Drugi miał współistniejące kontralateralne przerzuty węzłowe nadobojczykowe, przerzuty do wątroby oraz rozległy inwazyjny ipsilateralny nowotwór piersi 12 miesięcy po wycięciu guza i radioterapii. Zmarła miesiąc po rozpoznaniu przerzutów.
Pierwsze wydarzenia w piersiach bocznych
Osiemnaście kobiet, 8 w grupie lumpektomii i 10 w grupie leczonej przez lumpektomię i napromienianie, jako pierwszy miało przeciwobjawowy rak piersi. Początkowy rak został wykryty przez badanie dotykowe u kobiety, wyładowanie sutków w i mammografia (ujawniając mikrozwapnienia) w 16. Jedenaście przeciwległych raków sutka było inwazyjnych, a siedem stanowiły raki przewodowe in situ. Czternaście spośród 18 nowotworów kontralateralnych leczono przez lumpektomię, 3 przez mastektomię, a – raka zapalnego, przez systemową terapię, a następnie mastektomię.
Drugie pierwotne guzy jako pierwsze zdarzenia
W grupie leczonej samą lumpektomią pięć pierwszych raków poza tymi w piersiach ipsilateralnych wystąpiło jako pierwsze: dwa w okrężnicy i po jednym w trzustce, płucach i skórze ramienia. Ośmiu drugich nowotworów miało miejsce u kobiet otrzymujących radioterapię: trzy w okrężnicy i po jednym w migdałach, przełyku, macicy, płucach i skórze ramienia.
Śmierć jako pierwsze wydarzenie
Śmierć z przyczyn innych niż rak wystąpiła jako pierwsze zdarzenie u pięciu kobiet w grupie lumpektomii i dwóch w grupie otrzymującej radioterapię. Jedna z 92 kobiet, u których rozwinął się drugi nowotwór sutka, jako pierwsze zdarzenie, zmarła na raka piersi. Były tylko dwie inne zgony z powodu raka piersi. Jeden z nich wystąpił u kobiety, która miała rozległe choroby odległe i towarzyszące jej zajęcie piersiowe jako pierwsze zdarzenie po wycięciu guza i radioterapii
[przypisy: nietolerancja pokarmowa test, leki od a do z, przeglądarka skierowań ]

0 thoughts on “Lumpektomia w porównaniu z lumpektomią i radioterapią w leczeniu wewnątrzpodstawowego raka piersi ad 5”