Ponowne użycie przeszczepionej nerki

Pasic i in. (Wydanie 4 lutego) informują o pomyślnym ponownym wykorzystaniu przeszczepionego serca. W naszym szpitalu Moreno i wsp.2 ponownie wykorzystali przeszczep wątroby, uzyskując korzystny wynik. Niedawno ponownie użyliśmy przeszczepionej nerki z korzystnym wynikiem.
Dawcą nerki był 22-letni mężczyzna z powodu śmierci mózgu z powodu wylewu krwi do mózgu. Pierwszym biorcą był 39-letni mężczyzna ze schyłkową niewydolnością nerek z powodu nefropatii cukrzycowej. W sierpniu 1992 r. Przeprowadzono przeszczep nerki w innym szpitalu. Czas zimnego niedokrwienia wynosił 20 godzin. Po reperfuzji rozpoczęto diurezę i poprawiła się czynność nerek pacjenta. Pacjent był leczony azatiopryną, prednizonem, cyklosporyną i przeciwciałem monoklonalnym OKT3. W ósmym dniu po operacji dostał krwotok śródczaszkowy i został uznany za martwego mózgu. Ponownie rozważono ponowne użycie przeszczepionej nerki. Przeszczep został usunięty i wysłany do naszego ośrodka.
Tabela 1. Tabela 1. Charakterystyka dawcy nerki i obu biorców. Drugim biorcą był 39-letni mężczyzna ze schyłkową niewydolnością nerek z powodu przewlekłego zapalenia kłębuszków nerkowych. Czas zimnego niedokrwienia wynosił osiem godzin. Po reperfuzji u pacjenta wystąpiła diureza, a poziom kreatyniny w surowicy zmniejszył się. Protokół immunosupresyjny obejmował prednizon, azatioprynę, cyklosporynę i cykl końskiej globuliny antymitocytowej. Tabela pokazuje dopasowanie HLA i poziomy kreatyniny w surowicy dawcy i biorcy.
Istnieje długa lista oczekujących na transplantacje zarówno w Europie, jak iw Stanach Zjednoczonych3,4. Jeśli przeszczepiona nerka działa u jednego pacjenta, może działać u drugiego pacjenta. Dwa okresy zimnego niedokrwienia i problemy immunologiczne mogą sprawić, że przeszczep będzie mniej prawdopodobny. Nasz pacjent miał natychmiastową czynność nerek bez epizodów odrzucenia.
Na podstawie naszych doświadczeń zalecamy rozważenie ponownego wykorzystania przeszczepionych narządów stałych w odpowiednich okolicznościach. Dlatego powinniśmy dokładnie ocenić wszystkich potencjalnych dawców narządów stałych, w tym biorców przeszczepów, których przeszczepy można ponownie wykorzystać.
Amado Andres, MD
Jose Maria Morales, MD
Szpital 12 de Octubre, 28041 Madryt, Hiszpania
Joseph Lloveras, MD
Szpital del Esperanca, 08024 Barcelona, Hiszpania
4 Referencje1. Pasic M, Gallino A, Carrel T, i in. Ponowne użycie przeszczepionego serca. N Engl J Med 1993; 328: 319-320
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Moreno EG, Garcia GI, Gonzalez-Pinto I, Gomez SR, Loinaz SC. Pomyślne ponowne wykorzystanie przeszczepu wątroby. Br J Surg 1991; 78: 813-814
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Europejskie Stowarzyszenie Dializ i Transplantacji, Europejskie Stowarzyszenie Chorych na Nerki. Połączone sprawozdania na temat regularnej dializy i transplantacji w Europie (1986-1990). Madryt: Europejskie Stowarzyszenie Dializy i Transplantologii, 1990.
Google Scholar
4. Levinsky NG, Rettig RA. Program schorzeń nerek na etapie końcowym Medicare – sprawozdanie Instytutu Medycyny. N Engl J Med 1991; 324: 1143-1148
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
(15)