Wczesna smierc ukladu sercowo-naczyniowego u pacjentów z nowotworem

3 tygodnie ago

Zwiększone ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych w tygodniach po diagnozie raka opisano w kilku ostatnich artykułach.1,2 Każdy z nich powołuje się na stres psychologiczny związany z diagnozą raka jako potencjalnym wytłumaczeniem tego ryzyka. Uważamy, że poważnym i niedoszacowanym czynnikiem zakłócającym jest ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, które towarzyszy procedurom chirurgicznym, które są terapeutyczne, diagnostyczne lub obu tym pacjentom.
Chirurgia i znieczulenie ogólne wiążą się z ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i śmierci w początkowym okresie pooperacyjnym.3 Częstotliwość zgonów sercowych lub zawału serca bez zawału wynosi od mniej niż 1% wśród pacjentów, którzy przeszli operację o małym ryzyku do 5% lub mniej wśród pacjentów, którzy przeszli operację pośredniego ryzyka, aby uzyskać jeszcze wyższe stawki wśród pacjentów poddanych operacji wysokiego ryzyka.
Aby zbadać operację jako głównÄ … przyczynę (a może nawet spowodować) zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych po rozpoznaniu nowotworu, przeprowadziliśmy analizę obejmującą wszystkich 287 512 pacjentów, u których w latach 1998-2008 rozpoznano raka w badaniu obserwacyjnym, epidemiologii i wynikach końcowych ( SEER) i który zmarł w ciągu miesiąca od rozpoznania.
Rycina 1. Rycina 1. Zależność między zgonami sercowo-naczyniowymi a zabiegiem chirurgicznym a miejscem pierwotnym u pacjentów z rakiem. Wykazano odsetek zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych u pacjentów z rakiem, u których w latach 1998-2008 rozpoznano raka i zmarł w ciągu miesiąca od rozpoznania. Dane pochodzą z rejestru Surveillance, Epidemiology i End Results.
Zbadaliśmy odsetek zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych u 32 990 pacjentów, którzy przeszli operację do miejsca pierwotnego w porównaniu z 173 965 pacjentami, którzy nie przeszli operacji. Łącznie 80,557 pacjentów, u których nie uzyskano danych dotyczących operacji, zostało wykluczonych. Korzystając z testu chi-kwadrat, stwierdziliśmy, że zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych był znacznie częstszy u pacjentów poddanych operacji pierwotnego guza niż u osób, które nie przeszły operacji (12,3% vs. 5,5%, p <0,001) (ryc. 1). Ograniczenia tej analizy obejmują inne potencjalne czynniki zakłócające, których nie można przeanalizować przy użyciu danych z rejestru SEER; te czynniki zakłócające obejmują współistniejące schorzenia, stan sprawności i czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego. Wiadomo jednak, że pacjenci z chorobą nowotworową, u których występują istotne klinicznie współistniejące schorzenia, rzadziej przechodzą operację z powodu raka
Dane te sugerują, że pacjenci, którzy przeszli operację po rozpoznaniu raka, byli ponad dwukrotnie bardziej narażeni na śmierć z przyczyn sercowych w ciągu pierwszego miesiąca niż ci, którzy nie przeszli operacji. Ta proporcja wydaj e się podobna do zwiększonego ryzyka wśród pacjentów z rakiem, który wcześniej był przypisany psychologicznemu stresowi diagnozy raka. Uważamy, że w przyszłości badacze zgłaszający zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych u pacjentów z niedawno rozpoznaną chorobą nowotworową powinni zgłaszać odsetek operacji, ponieważ prawdopodobnie ma to wpływ na odsetek wczesnych zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych wśród tych pacjentów, prawdopodobnie powyżej jakiegokolwiek wpływu stres psychologiczny.
Mark Voskoboynik, MB, BS
Damien Urban, MB, BS
Linda Mileshkin, MD
Peter MacCallum Cancer Center, East Melbourne, VIC, Australia
znak. org
Formularze ujawnień dostarczone przez autorów są dostępne wraz z pełnym tekstem tego artykułu na stronie.
5 Referencje1. Fang F, Fall K, Mittleman MA, et al. Samobójstwo i zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych po rozpoznaniu raka. N Engl J Med 2012; 366: 1310-1318
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
2. Fang F, Keating NL, Mucci LA, i in. Natychmiastowe ryzyko samobójstwa i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych po rozpoznaniu raka prostaty: badanie kohortowe w Stanach Zjednoczonych. J Natl Cancer Inst 2010; 102: 307-314
Crossref Web of Science Medline